Інклюзивна форма навчання

Анкета «Ставлення батьків до навчання дітей з обмеженими можливостями у загальноосвітній школі»

Розвиток інкюзії в Чугуєві (відеоролик)

 

Як говорити з дітьми про інклюзію? Сім тематичних відео 

Запровадження інклюзивної освіти у світі (Канада, Авастралія, Польща)

До питання інклюзивної освіти в Україні

Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Одним із 
головних завдань інклюзії є відгук на широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його межами.
При визначенні сутності інклюзії, важливо звернути увагу на чотири елементи, які ілюструють її характерні особливості.

Інклюзія – це процес. Важливо зазначити, що інклюзія має розглядатись як постійний пошук ефективніших шляхів задоволення індивідуальних потреб усіх дітей. У цьому випадку відмінності розглядаються як позитивне явище, яке стимулює навчання дітей та дорослих.
Інклюзія пов’язана з визначенням перешкод та їх подоланням. Відповідно, вона включає проведення комплексної оцінки, збір інформації з різноманітних джерел для розробки індивідуального плану розвитку та реалізації його на практиці.
Інклюзія передбачає присутність, участь та досягнення. «Присутність» в цьому контексті розглядається як надання можливості навчатися в загальноосвітньому навчальному закладі та пристосування, необхідні для цього; «участь» розглядається як позитивний досвід, який набуває учень у процесі навчання, та врахування ставлення учня до самого себе в цьому процесі; «досягнення» розглядається як комплексний результат навчання упродовж навчального року, а не лише результати тестів та екзаменів.
Інклюзія передбачає певний наголос на ті групи учнів, які підлягають «ризику» виключення або обмеження в навчанні. Це визначає моральну відповідальність перед такими «групами ризику» та гарантування їм можливості участі в освітньому процесі.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.

Співпраця вчителя з психологом
як запорука ефективності інклюзивної освіти.

     Проблема адаптації дітей з особливими потребами до різних видів соціально-значущої діяльності – одна з найактуальніших. У численних психологічних дослідженнях наголошується на необхідності враховувати специфіку саме шкільної адаптації дітей із певними вадами. Ігнорування проблем адаптації осіб, що мають деякі порушення, зумовлює труднощі їх подальшого життя та спілкування. Діти з наявними фізичними вадами (інваліди з різним анамнезом, заїки, картаві та ін.) особливо легко травмуються. Некоректне поводження і ними призводить до глибокої життєвої трагедії. Важливого значення набувають дослідження, пов'язані з адаптацією особистості до навчальної діяльності у початковій і вищій школах, адже це найбільш складні періоди життєдіяльності особистості.

     З метою вивчення відношення учнів класу до дитини з особливими освітніми потребами практичним психологом у жовтні 2016 року було проведено дослідження емоційних компонентів відносин осіб, що представляють безпосереднє оточення учениці 1-Б класу. 


   В якості діагностичного інструментарію використовувалася методика «ЦВЕТИК-ВОСЬМИЦВЕТИК» (автори: Прохоров А.О., Велієва С.В.) До списку осіб, які представляють безпосереднє оточення дитини першого класу, а також мають для неї певне значення була включена учениця з особливими освітніми потребами.

Ми отримали наступні результати:
54% дітей надали перевагу блакитному кольору, коли психологом було запропоновано віддати пелюсток учениці з особливими освітніми потребами. Це може говорити про те, що контакти учнів класу і дитиною з особливими освітніми потребами характеризуються спільними інтересами, іграми, небажанням конфлікту. Але в той же час слід відмітити, що ця група учнів не розглядає ученицю з особливими освітніми потребами, як найбільш бажаного активного партнера спілкування, гри («Поруч, але не завжди разом»), що можливо обумовлено обмеженими фізичними можливостями учениці приймати участь у різних видах ігрової діяльності.
42 % учнів класу обрали жовтий колір, який вони асоціюють з ученицею з особливими освітніми потребами, а це дає можливість говорити про те, що цій групі дітей властиві почуття симпатії і більш тісні взаємини з ученицею («Близько, поруч, разом»).
4 % дітей обрали фіолетовий колір і тому ми можемо припустити, що характер міжособистісних відносин дітей цієї групи з ученицею з особливими освітніми потребами близький до стану ігнорування даної особи («Байдужий, що не володіє авторитетом»).
   Отримані результати ставлять ряд завдань перед вчителем, які слід реалізувати для формування позитивних форм взаємовідносин між учнями класу і підвищення статусу дитини з особливими освітніми потребами, а саме:
   - пiдтримувати позитивний мiкроклiмат в колективi та групах, на уроках i в позаурочному спiлкуваннi;
   - виховувати турботливе ставлення одне до одного, до батькiв, учителiв, молодших за вiком i людей похилого вiку;
   - формувати найкращi моральнi якостi;
   - надавати квалiфiковану допомогу батькам у питаннях виховання в дiтях кращих людських якостей i подолання негативних звичок i рис характеру;
   - прищеплювати учням загальноприйнятi етичнi норми в поведiнцi та спiлкуваннi;
   - виховувати творчi здiбностi, пiдтримувати iнiцiативнi, органiзаторськi здiбностi та естетичнi нахили в дiтей.

Індивідуальний план корекційно-розвивальної роботи практичного психолога з дитиною із особливими освітніми потребами

Інклюзивна освіта від А до Я: поширені питання

Міжнародні проекти з інклюзивної освіти 

(джерело сайт Всеукраїнського фонду "Крок за кроком")

Програма «Інклюзивна освіта»
Інклюзивна освіта: основні положення
Інклюзивна школа
Організація діяльності інклюзивного навчального закладу
Індекс інклюзії
Всеукраїнський науково-педагогічний експеримент «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, шляхом запровадження їх інклюзивного навчання»
Законодавство України у сфері загальної освіти на відповідність до міжнародних документів
Досвід реалізації інклюзивної освіти в країнах Європи

Загальні рекомендації щодо організації інклюзивної моделі освіти

До питання інклюзивної освіти в Україні

(Автор: К. Настояща, заступник голови ГО "Демократичні ініціативи молоді")

   Перші спроби включити дітей з особливостями розвитку в загальноосвітній процес наразі мають стільки перешкод, що ставлять під сумнів українську інклюзію як таку. Для існування толерантного, а краще сказати, морального суспільства, інклюзія вкрай необхідна – це вже доведений факт. Це як вулиця з двостороннім рухом. Діти з особливими потребами вимагають рівних можливостей і адекватної цьому соціалізації, що й надає їм інклюзія. А діти здорові призвичаюються сприймати фізичні вади цілком нормально, відчувати іншого як рівного, допомагати, стають чуйними та людянішими. Це і є природне, реальне виховання моральності, без патетики та декларацій. Що може бути найважливішим?
В аналітичному звіті за результатами дослідження «Інклюзивна освіта в Україні: здобутки, проблеми та перспективи» ви знайдете інформацію, про що сьогодні треба не просто говорити, а навіть кричати.

Продовження за посиланням: http://osvita.ua/school/inclusive_education/29475/ 

Соціальна адаптація дітей з особливими потребами
Соціальна адаптація – це інтерпретація людини в суспільство, у процесі якої відбувається формування самосвідомості та рольової поведінки, здатності до самоконтролю й адекватних зв’язків і стосунків. 

Продовження за посиланням: http://inclusive.ostriv.in.ua/publication/code-58B75F76EAC55/list-2A89DA0F727 

Опис досвіду "Формування особистісно-зорієнтованого навчального середовища в початковій школі в умовах упровадження інклюзивної освіти" 

Комментариев нет:

Отправить комментарий